Čo je to Vizuálny Merchandising?

Viete čo všetko ovplyvňuje zákazníkovo rozhodnutie o tom či kúpi alebo nie? Kupujeme si naozaj len tovar?

Visual Merchandising je všetko, čo zákazník vníma svojimi zmyslami a hlavne vidí a zanecháva to v ňom pozitívny pocit. Tento ho motivuje nakupovať prezentovaný produkt alebo službu. Nástroje VM vytvárajú v podstate vzťah zákazníka ku produktu. VM je prezentácia produktu z pohľadu zákazníka.

80% našeho vnímania je založeného na vizuálnom kontakte, jeden obrázok nahradí 1000 slov. Na vytvorenie pozitívneho imidžu má predajca len pár sekúnd. Ako predajňa víta zákazníka má veľký vplyv na to, či vôbec vstúpi do predajne.

VÝKLAD

Je vizitka predajne, má zaujať a prilákať zákazníka do predajne. A je to prvý a kľúčový nástroj na ovplyvnenie toho, či zákazník vstúpi do predajne. Výklady často vyvolávajú nadšenie a stanú sa súčasťou debát v celom meste. Vytvárať atraktívne a oko pútajúce výklady, tak aby ste maximalizovali tržby a zviditeľnili tovar, služby si vyžaduje kombináciu jedinečných nápadov, vedomostí a používanie doplnkových rekvizít. Treba mať vypracovaný strategický plán na tématické a časové zmeny výstavno-prezentačných plôch, výkladov. Sezónna zmena 4 –krát do roka je síce minimum, ale je to príliš málo nato, aby sa dalo hovoriť o efektívnej podpore predaja. Ako štandard sa mnohé výklady menia denne nakoľko tvoria aktívnu zložku predaja priamo vystavených tovarov.

 

 

VSTUP

Keďže tržby sú závislé od návštevnosti a ruchu na predajni, máte veľkú možnosť komunikovať so zákazníkom už pred predajňou. A máte na to len pár sekúnd, ovplyvniť jeho rozhodnutie vstúpiť. Tu na zákazníka bez toho, aby si to sám uvedomoval vplýva veľa faktorov. Medzi hlavné patria: vzhľad predajne, čistota vstupu, upútanie výkladom, jasná a rýchla orientácia v tovare, ktorý predajňa ponúka.

 

 

 

DIZAJN

Vytvorte pre značku jedinečný imidž, ktorý sa bude páčiť zákazníkom a s ktorým sa ľahko stotožnia. Zákazníci vždy ocenia pekný a originálny priestor, nielen že sa budú cítiť ako súčasť niečoho výnimočného, ale predajňa sa rýchlo stane predmetom ich rozhovorov. To je pre každého obchodníka výborná správa a zároveň lacný a najlepší marktetigový nástroj. Visual Merchanindising je viac ako len zariadenie a vybavenie predajne, je to o vytvorení kreatívnych, atraktívnych a dobre organizovaných prezentačných plochách.

V žiarivom svetle vyzerajú produkty lákavejšie. Hra tieňa a svetla vyvoláva emócie u nás všetkých. Poskytnite zákazníkom emócie, čím ich zabavíte a zdržíte v predajni. Správnym osvetelením predajne vytvárate ilúziu niečoho lepšieho, produkt bude vyzerať adekvátne svojej hodnote. Moderné led osvetlenie pre obchodné priestory a prevádzky je možné prispôsobiť tak, aby vytvorilo nezabudnuteľný zážitok z nakupovania pri súčasnom zachovaní energetickej efektivity. Svetlo patrí medzi najdôležitejšie prvky predajne a hrá kľúčovú úlohu v celom nákupnom procese.

 

 

HUDBA

Prostredníctvom hudby na predajni, obchode či prevádzke dokážete vytvoriť relaxačnú náladu, aby zákazníci na predajni spomalili, strávili viac času prezeraním si produktov a viac nakúpili. Zákazník samotný si vybratú hudbu nemusí ani uvedomovať, ale určite by ho nemala rušiť. Výskumy dokázali, že tržby na predajni pri hudbe s pomalým tempom môžu byť až o 30% vyššie, ako pri hudbe s rýchlejším tempom. Pritom zákazníci sami tvrdili, že si to neuvedomovali.

Ďalšie zistenie bolo, že výber klasickej hudby v reštaurácií vedie hostí k tomu, aby utratili za večeru viac, ako pri popovej hudbe. Teda vplyv na zákazníkov má nielen samotná hudba, ale aj výber hudobného štýlu.

 

 

 

VÔŇA

Používaním vôní je výsledok jasný, šťastnejší zákazník ktorý si pamätá svoju značku a dlhšie a lojálnejšie sa k nej viaže. Nakupovanie sa stane zapamätateľným zážitkom a zároveň je to výborný spôsob na pozitíne ovplyvnenie tržby. Všetci dobre poznáme ten pocit, kedy niečo zacítime a hneď sa nám pripomenie nejaká udalosť na ktorú sme už zabudli a zrazu nám ju daná vôňa pripomenula. Vône sa vedia veľmi hlboko zapísať v našom mozgu, hlavne pokiaľ sú spojené aj so zážitkom. Využitie vôní patrí v obchode ku veľmi silným nástrojm podpory predaja. Umocňujú zákazníkovu spokojnosť a podvedomé vnímanie.

Keď by ste si robili prieskum a spýtate sa zákazníka na topánky z 2 obchodov, jeden ktorý využíva vôňový marketing a druhý nie, je až 84% šanca že zákazník si ich bude chcieť kupiť práve v predajni, ktorá voňala. Vône sa dnes špeciálne pripravujú pre každú oblasť obchodu a podnikania, hlavne tam kde prichádzate do kontaktu s cieľovým zákazníkom a chcete ho pozitívne ovplyvňovať.

 

 

 

 

FARBY

Farby majú rovnako veľmi silný účinok. Správne zvolené farebné tóny môžu zhodnotiť vaše úsilie o správnu prezentáciu tovaru. Sú výrazným nástrojom pre používanie v predajniach a prevádzach na stvárnenie prezentácie. Je to jednoduchý a najspoľahlivejší nástroj na upútanie na tovar. Dobre zvolenými kombináciami vieme zaujať a komunikovať vizuálne tému predaja v danom období. Dôležité je udržať samotný priestor predajne neutrálnym a radšej pravidelne pracovať s farbami na zviditeľnovaní tovaru v rámci kampaní na miestach na to určených.

Farby na nás jednoznačne vplývajú aj keď si to neuvedomujeme. Dotvárajú pocit, ktorý z predajne budeme mať. Tu sú len dve varianty, dobrý alebo zlý pocit z predajne.

Svetlé, pastelové farby nás upokojujú, ukludňujú. Tmavé alebo pestré farby nás napĺňajú energiou.

Psychológovia zistili, že klasifikácia farieb sa mení vekom. V rušnejšom, aktívnejšom veku, keď človek hľadá impulzy vo svojom okolí, sa mu páčia hlučnejšie, teda pestrejšie farby, kým v staršom veku sú nám sympatickejšie pastelové farby.

 

 

 

NAVIGÁCIA

Nakupovanie je dnes zábava a trávenie voľného času, a to má byť jednoduché a inšpirujúce. Úspech predaja je úzko spojený s ľahkou orientáciou po predajni. Zákazník sa chce a potrebuje rýchlo zorientovať a vedieť čo a kde na predajni nájde. Toto je zásadné vyriešiť už pri vstupe do predajne. Uľahčite zákazníkovi pohyb po predajni označením kategórií sortimentu pre nájdenie želaného tovaru. Zároveň mu ponúknite tipy a inšpirácie na zaujímavý tovar cez kreatívne vystavenia na predajných miestach na konci regálov, na gondolách a podobne. Alebo vystavte tovar spolu s podpornými marketingovými nosičmi (plagáty, stojany, rollupy). Ak bude navigácia a orientácia po predajni správna, zdržíte u vás v predajni zákazníka dlhšie a tým máte možnosť mu predať tovar, ktorý ani neplánoval kúpiť.

 

 

 

REKVIZITY

Na dosiahnutie správnej atmosféry a pútavom stvárení tovarovej témy na predajni, vo výklade potrebujete doplnkový tovar a materiály, ktoré sa nazývajú rekvizity. Často ide o tovar, ktorý priamo nepredávate, ale má iba dotvoriť scénu vystavenia tovaru. Opäť nie je jasné pravidlo, ako veľa rekvizít treba použiť pri vystavovaní tovaru. Ale efekt preplneného výkladu môže mať horší dopad na predaj ako menej položiek. Prezentácia obývacej izby potrebuje menej rekvizít ako predaj drobného tovaru rozmiestneného tématicky do skupín. Správne zvolené rekvizity (materiály, farebnosť) sú veľmi dôležité na efektívnu prezentáciu témy na predajnom mieste. Použité rekvizity musia byť v harmónií so zvolenou témou a hodnotou tovaru, ktorý majú zviditeľniť. Napríklad ku šperkom nemôžete použiť lacno vyzerajúce materiály. Alebo použitie zeleného vlneného materiálu vo výklade bude zlým ťahom na vyzdvihnutie témy letného predaja.

Stvárnenie výstavných plôch predajne je často riešené z toho čo zostalo. Predchádzajte však vzhľadu predajne, ktorý pôsobí lacno, no hlavne nepoužívajte rekvizity a materiály ako krepový papier, použité lepenkové krabice, veľa prírodného material ako sú konáre aj keď sú zadarmo. Vyžaduje to veľa kreativity urobiť skvelú prezentačnú plochu s limitovaným rozpočtom. Navrhnúť výbornú tému prezentácie predajne a výkladu je však možné aj bez veľkých výdavkov. Často to môžu byť predmety zapožičané len na dobu trvania prezentácie vo výklade. Napríklad pre obchod s kúpeľňovými doplnkami sa môže použiť pozadie s rozvešanými uterákmi, namiesto nákladného dláždenia.

 

 

 

PLANOGRAM

Plánovať sa v tomto prípade naozaj oplatí. Dobre vystavený tovar sa predáva sám. Dá sa povedať, že je to tichý predavač, ktorého neplatíte. Planogram je grafické spracovanie presného rozloženia produktov a tovarov na ploche. Správne rozloženie tovaru na predajnej ploche priamo určuje, ako bude tovar viditeľný, dosiahnuteľný a ako sa bude predáť. Pomáha pohybu zákazníkov po predajni, uľahčuje orientáciu a uputáva na tovar. Je potrebné navrhnúť celkové rozloženie regálov a nábytku na ploche, ktoré vyhovuje najlepšie dispozícií priestoru a zároveň umožňuje aktívnu prácu s tovarom. Zmenami rozloženia tovaru treba reagovať na prebiehajúce marketingové kampane. Skrátka predajňa sa má neustále meniť. Prácou nielen s tovarom má ponúkať zmenu a nové tipy na nákup pre stáleho zákazníka. Zároveň vezmite do úvahy všetky nástroje, ktoré vám môžu pomôcť predávať: dizajn, rozloženie tovaru, dekorácie, grafické nosiče a oznamy, hudba, vôňa a osvetlenie.